Frågor, svar och kontakt
Månadslotten är Sveriges Dövas Riksförbund och Synskadades Riksförbund eget lotteri med miljonchans varje månad! Ditt lottnummer är med i dragningar varje dag i en hel månad och du kan vinna upp till 5.000.000 kronor – samtidigt som du stöttar synskadade och döva! Du kan läsa mer om Månadslotten här.
En Månadslott kostar 170 kronor/månad och ger dig chans på drygt 23.000 vinster varje månad. Om du väljer att betala med faktura tillkommer en fakturaavgift på 25 kr. Betalar du via Autogiro, återkommande kortbetalning eller e-faktura bjuder vi på fakturaavgiften. Här ansluter du till Autogiro.
Månadslotten Plus är ett extralotteri och fungerar som ett tillägg till Månadslotten. I Månadslotten Plus har du möjlighet att vinna 20.000 kr i presentkort. Du kan ta ut din vinst hos Mio, Elgiganten, Elcykelpunkten eller Superpresentkortet!
Månadslotten plus har en separat dragning och skiljer sig från Månadslottens dragningar, vilket gör det extra spännande varje månad! Du kan läsa mer om Månadslotten Plus här.
Månadslotten Plus kan läggas till på din befintliga prenumeration av Månadslotten och kostar ytterligare 50 kr/månad per lott.
SUPER-dragningen ger dig som är med i Månadslotten ännu fler vinstchanser! Varje deltagande Månadslott det gångna kvartalet ger dig en SUPER-lott i SUPER-dragningen som avgörs en gång i kvartalet. Ju fler Månadslotter du har haft under det aktuella kvartalet, desto större chans har du att vinna!
Vinnaren får komma till Stockholm och dra sin vinstsumma, som är mellan 800.000 kronor och 5.000.000 kr. Du hittar dina intjänade SUPER-lotter på baksidan av lottbeviset. Du kan läsa mer om SUPER-dragningen här.
Sveriges Dövas Riksförbund och Synskadades Riksförbund är förmånstagare och ägare av lotteriet. Lotteriet driftas av Nordic Lottery.
Lotteriets överskott går oavkortat till Sveriges Dövas Riksförbund och Synskadades Riksförbund. Här kan du läsa mer om våra förmånstagare.
Ja, Spelinspektionen har beviljat Sveriges Dövas Riksförbund och Synskadades Riksförbund licens för lotteriet Månadslotten.
Du kan köpa Månadslotten genom att antingen prenumerera direkt på hemsidan eller genom att kontakta vår kundservice.
Du kan köpa Månadslotten Plus genom att antingen prenumerera direkt på hemsidan eller genom att kontakta vår kundservice.
Lottnummer för Månadslotten tilldelas per automatik och består av två bokstäver följt av fyra siffror (ex AJ8190). Lottnummer för Månadslotten Plus tilldelas också per automatik men består istället av fem siffror (ex 82639) Ditt lottnummer hittar du antingen på ditt lottbrev eller på min sida under mina lotter.
Du kan välja att antingen få hem dina lotter per brev eller digitalt.
- Om du väljer att lotterna ska levereras digitalt får du ett mejl från oss runt den 15:e varje månad med lottbevis, förmånstagarinformation samt betalningsinformation. Tävlingar, vinstplan, vinnarhistorier dragningslista och rättningsfunktion hittar du på hemsidan. Genom att välja att lotterna ska levereras digitalt är vi mer klimatsmarta tillsammans.
- Om du väljer att lotterna ska levereras per brev kommer du få ett lottbrev hem till dig runt den 15:e varje månad. I kuvertet får du lottbevis, dragningslista, tävlingar, vinstplan, vinnarehistorier, förmånstagarinformation samt betalningsinformation. Du kan fortfarande välja att rätta din lott via hemsidan.
För att ändra leveranssätt, logga in på min sida och byt leveranssätt under mina uppgifter. Det går även bra att kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Dina lotter kommer i ett utskick som går ut runt den 15:e varje månad. Det kan ta mellan 2-6 veckor innan du får ditt första lottpaket, sedan får du dessa regelbundet varje månad.
Om du inte har fått ditt lottbrev kontakta kundservice.
Fysiska personer som är folkbokförda i Sverige och fyllda 18 år får delta i lotteriet Månadslotten.
Såklart kan du öka eller minska antalet lotter i din prenumeration. Kontakta kundservice och berätta hur du vill ändra din prenumeration så hjälper vi dig.
Vanligtvis startar din lott den 15:e nästkommande månad.
En spelomgång pågår mellan den 15:e till den 14:e nästkommande månad.
Högst upp på hemsidan hittar du en knapp med texten Rätta din lott!. Klicka på knappen för att logga in och rätta din lott.
På min sida under mina lotter hittar du dina aktuella lotter. Om din lott inte är rättad kan du klicka på knappen på din lott för att starta dragningen. Har du flera lotter kan du klicka på knappen snabbrättning för att rätta alla lotter på en gång.
Nej det behöver du inte. Månadslotten har automatisk vinstbevakning vilket gör att du aldrig missar en vinst. Har vi ditt mobilnummer eller e-post meddelas du i samband med din vinst, annars får du din vinst när spelperioden avslutats. Om du har vunnit en högvinst kontaktas du per brev.
Du hittar aktuella dragningslistor under dragningslistor.
Vinsterna i Månadslotten och Månadslotten Plus dras slumpmässigt i en dator via en krypterad slumptalsgenerator. Alla som har en betald eller vunnen lott är med i dragningen.
Du kan vinna antingen genom att ha hela lottnumret rätt, två slutsiffror rätt eller en slutsiffra rätt. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar.
Månadslotten har vinstbevakning, så du missar aldrig en vinst. Vinster betalas ut från den 25:e i månaden, efter spelperioden har avslutats. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar.
Alla våra vinster är skattefria.
Månadslotten har automatisk vinstbevakning. Det innebär att vi kontaktar dig antingen via mejl, sms eller brev för att informera dig om din vinst.
När turen är framme och vi vill kontakta dig om din vinst vill vi såklart har rätt kontaktuppgifter, se till att vi har rätt kontaktuppgifter genom att dubbelkolla din information under mina uppgifter.
Genom vår vinstbevakning kommer din vinst oavsett att betalas ut från den 25:e i månaden, efter spelperioden har avslutats. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar.
Du hittar dina tidigare vinster under vinsthistorik som finns under min sida.
Din premie skickas vanligtvis till dig tre veckor efter vi mottagit din första betalning. Detta kan variera beroende på erbjudande.
För att säga upp din prenumeration kontaktar du kundservice.
Observera!
• Du behöver kontakta kundservice senast på fakturans förfallodag för att inte få hem nästa månads lottutskick.
• Utebliven betalning gäller inte som uppsägning av prenumerationen.
Du kan betala dina lotter på flera sätt:
- Fakturan som kommer i lottbrevet
- Autogiro
- Kort
- Swish
- E-faktura
För att få en överblick över dina betalningar kan du logga in på min sida och gå in under mina betalningar. Där kan du se om du har en obetald faktura och välja att betala den direkt via kort eller Swish.
Om du väljer att betala dina lotter med Autogiro, e-faktura eller återkommande kortbetalning så bjuder vi på fakturaavgiften (25 kr). Du sparar då in 300 kr/år.
Du får dina lotter hemskickade omkring den 15:e varje månad. Senaste betalningsdag är det datum som står på fakturan, normalt näst sista bankdagen varje månad.
För att betala med Autogiro måste du anmäla det till oss. Om du har e-legitimation/bank-ID eller Mobilt bank-ID gör du det snabbast genom att fylla i vår digitala Autogiro-ansökan.
Om du inte har e-legitimation/bank-ID eller Mobilt bank-ID går det bra att fylla i vår Autogiro-blankett som du kan få skickad hem till dig genom att fylla i formuläret längre ner på den här sidan. När du fyllt i Autogiro-blanketten skickar du in den till oss, helt portofritt.
Det kan ta upp till tre veckor innan besked om anslutning kommer från banken. När din Autogiro-anslutning godkänts kommer det stå AUTOGIRO angivet på inbetalningskortet som medföljer i lottutskicket.
Om du redan betalat ditt lottpaket, och vi hinner dra beloppet via autogiro, tillfaller en av betalningarna nästa lottpaket.
Registrerar dig för autogiro nu så bjuder vi på fakturaavgiften (25 kr) varje månad!
Här kan du läsa mer om hur du skaffar e-faktura. Registrerar du dig för e-faktura nu så bjuder vi på fakturaavgiften (25 kr/månad)!
Om du har missat att betala dina lotter innan sista betalningsdatum ska du betala in så snart som möjligt.
Om du av någon anledning råkar betala dubbelt tillfaller en av betalningarna nästa spelomgång.
Du loggar in på min sida genom att trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. Därefter får du upp ett fält som visare en QR-kod.
Om du har Mobilt BankID öppnar du upp appen på din telefon och scannar QR-koden. Därefter får du möjligheten att identifiera dig via Mobilt BankID. Följ instruktionerna i appen. När du genomfört legitimeringen är du inloggad på min sida.
Om du har BankID på samma enhet som du loggar in med kommer du automatiskt omdirigeras till BankID. Följ instruktionerna för att identifiera dig. När du genomfört verifieringen är du inloggad på min sida.
För att ändra dina uppgifter behöver du logga in på min sida. Det gör du genom trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. När du är inloggad går du in under mina uppgifter där du kommer få information om de uppgifter vi har om dig.
För att ändra dina uppgifter klickar du i den ruta du vill ändra och sedan fyller du i rätt uppgifter. När du är klar med ändringen trycker du på "spara dina ändringar". Om det blev fel och du inte vill uppdatera dina uppgifter trycker du på "ångra".
Om du behöver hjälp att ändra dina uppgifter går det bra att kontakta kundservice.
Läs mer om hur Månadslotten tar spelansvar under Spelinspektionen och spelansvar.
Om du upplever att du själv eller någon närstående spelar för mycket rekommenderar vi att kontakta Stödlinjen. Mer information om hur du kontaktar Stödlinjen hittar du på Stödlinjen.se.
Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter under Integritetspolicy.
Kontakta oss
Telefon
Ring oss på telefonnummer 08-39 90 60. Vi har öppet alla helgfria vardagar kl. 08.00-18.00
Postadress
113 94 Stockholm
E-post
För att kontakta oss via e-post använder du kontaktformuläret nedan.
Kontaktformulär